ΔΙΑΚΗΡΥΞΗ ΑΡΧΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΚΕΣ ΘΕΣΕΙΣ
Η παρούσα ιστορική συγκυρία είναι μία από τις πλέον δύσκολες για την ελληνική κοινωνία και η κρίση δεν αφήνει ανεπηρέαστη την ανώτατη εκπαίδευση. Ο ρόλος του Πανεπιστημίου όμως παραμένει κυρίαρχος τόσο για το ξεπέρασμα της κρίσης όσο και για την προετοιμασία του μέλλοντος και η έξοδος από την κρίση πρέπει να βρει τους πολίτες ενεργούς και με άρτια εκπαίδευση, με κυρίαρχα στοιχεία τους την υπευθυνότητα και τον σεβασμό των θεσμών. Στη δική μας θεώρηση το Δημόσιο Πανεπιστήμιο δεν είναι απλώς ένας εργασιακός χώρος αλλά ένα πεδίο ελεύθερης διακίνησης ιδεών και δημιουργίας πολιτισμού, στο οποίο με τη συνδρομή όλων όσοι μετέχουν με οιονδήποτε τρόπο στην ακαδημαϊκή ζωή
- παράγεται ερευνητικό και διδακτικό έργο,
- αναπτύσσεται η διεπιστημονική επικοινωνία,
- καλλιεργείται η ελευθερία σκέψης και ο κριτικός στοχασμός,
- ενθαρρύνεται και υποστηρίζεται θεσμικά η επινοητικότητα,
- προάγεται η δημιουργικότητα,
- κατοχυρώνεται ο διάλογος και η διαφορετικότητα των προσεγγίσεων,
- διασφαλίζεται ο σεβασμός της προσωπικότητας και η ελεύθερη έκφραση όλων των απόψεων,
- εμβιώνεται η συναίσθηση της ευθύνης και του κοινωνικού χρέους του επιστήμονα.
Μέσα από το πρίσμα αυτής της προσέγγισης απευθυνόμαστε σε ολόκληρη την πανεπιστημιακή κοινότητα, θέτοντας στην κρίση όλων σας το όραμά μας για το Πανεπιστήμιο, του οποίου η λειτουργία, ως κορυφαίου θεσμού της Δημοκρατίας, επιβάλλεται να διέπεται από Αρχές όπως, ελευθερία σκέψης, ακαδημαϊκό ήθος, κοινωνική ευθύνη, δημόσιος έλεγχος πεπραγμένων, τήρηση της νομιμότητας, οι οποίες να μην συνιστούν απλώς εύσχημες ρητορικές διακηρύξεις αλλά θεμελιώδη κριτήρια του ακαδημαϊκού πράττειν.
Ο ΔΗΜΟΣΙΟΣ ΧΑΡΑΚΤΗΡΑΣ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ: Ο αγώνας για την προάσπιση του Δημόσιου Πανεπιστημίου πρέπει να είναι αμφίπλευρος:
- προς την κεντρική εξουσία και την εντέχνως διατυπωμένη πρόθεση να μεταβληθεί το κοινωνικό αγαθό της γνώσης σε εργαλειακή δομή μεγιστοποίησης του ιδιωτικού πλούτου, και
- προς την άλλοτε υφέρπουσα και άλλοτε απροκάλυπτη νοοτροπία επιβολής μορφών συμπεριφοράς που υπονομεύουν την ακαδημαϊκή δεοντολογία και την ακαδημαϊκή αξιοπρέπεια.
Πιστεύουμε ότι το διακύβευμα σήμερα δεν είναι μόνον η αντίσταση στα κελεύσματα των ετερόκλητων υποστηρικτών της αποσάρθρωσης του Δημόσιου Πανεπιστημίου αλλά και η συνεχής προσπάθεια συγκρότησης ενός αξιόπιστου Πανεπιστημίου που:
- θα ανταποκρίνεται στις διεθνείς ακαδημαϊκές συντεταγμένες,
- θα υπηρετεί την ελληνική κοινωνία προσφέροντας υψηλού επιπέδου γνώσεις και ουσιαστική παιδεία, έτσι ώστε οι νέοι επιστήμονες να έχουν συναίσθηση της κοινωνικής τους ευθύνης και του χρέους τους ως δημοκρατικοί πολίτες, και
- το άσυλο θα διασφαλίζει την ελευθερία σκέψης και έκφρασης.
ΕΡΕΥΝΑ: Η ερευνητική στρατηγική του Ιδρύματός μας θα σχεδιαστεί με σταθερές και αξιοκρατικές αρχές και θα αναπροσαρμόζεται στην αρχή κάθε ακαδημαϊκής περιόδου με απόφαση της Συγκλήτου, μετά από προτάσεις των Τμημάτων και των Σχολών. Έμφαση θα δοθεί στη βασική έρευνα που συντελείται στο Πανεπιστήμιό μας, στην εφαρμοσμένη έρευνα που αναδεικνύει καινοτόμες μεθόδους και τεχνικές, στην κλινική έρευνα που συναρτάται άμεσα με την υγεία, και στην έρευνα που διεξάγεται στα πεδία των ανθρωπιστικών επιστημών (φιλοσοφία, κοινωνιολογία, φιλολογία, ιστορία, γλωσσολογία, λαογραφία, ψυχολογία, παιδαγωγική-επιστήμες της αγωγής, τέχνη).
Η έρευνα θα προαχθεί ισότιμα στους παραπάνω τομείς, εξασφαλίζοντας:
- αξιόπιστη και διαφανή κατανομή των οικονομικών πόρων, του τακτικού προϋπολογισμού και των δημοσίων επενδύσεων,
- ανάδειξη της σημασίας της διεπιστημονικής συνεργασίας και έρευνας στη συγκρότηση ενός κοινωνικού λόγου που θα υπερβαίνει τον επιστημονικό θετικισμό.
Η Επιτροπή Ερευνών θα συνιστά μοχλό υποστήριξης της βασικής έρευνας με
κριτήρια διαφάνειας, αμεροληψίας, αντικειμενικού ελέγχου της πορείας
υλοποίησής των προτάσεων των μελών ΔΕΠ και διαδικτυακής προβολής των αποτελεσμάτων των
ερευνητικών δράσεων, έτσι ώστε τόσο η ακαδημαϊκή κοινότητα όσο και η κοινωνία να είναι
ενήμερη των ερευνητικών δρώμενων.
Πιστεύουμε ότι είναι ανάγκη:
- να ενισχυθεί το δίκτυο των Ερευνητικών Εργαστηρίων κοινού επιστημονικού ενδιαφέροντος (οριζόντια εργαστήρια), και να ενθαρρυνθεί η δημιουργία διατμηματικών εργαστηρίων,
- να διαμορφωθεί πλαίσιο συνεργασίας με τα άλλα Πανεπιστήμια, έτσι ώστε να αξιοποιηθούν οι υποδομές μεγάλης κλίμακας,
- να δημιουργηθεί διαδικασία μέσω της οποίας να αναγνωρίζεται και να επιβραβεύεται η συμβολή στη γνώση,
- να ενισχυθούν οικονομικά οι νέοι επιστήμονες για να διασφαλιστεί η ομαλή ένταξη του ερευνητικού τους έργου στις ερευνητικές δραστηριότητες του πανεπιστημίου,
- να εξασφαλιστεί ερευνητική κινητικότητα με την χρηματοδότηση επιστημονικών συνεδρίων και ερευνητικών συνεργασιών,
- να ενημερώνεται μέσω ειδικού εντύπου και ηλεκτρονικά η επιστημονική κοινότητα για την έρευνα που παράγεται στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, και
- να ενισχυθεί η συνεχής πληροφόρηση, μέσω της Επιτροπής Ερευνών, των μελών ΔΕΠ για τις δυνατότητες χρηματοδότησης και διεθνών συνεργασιών, καθώς και η υποστήριξή των μελών ΔΕΠ στη σύνταξη των Τεχνικών Δελτίων των ερευνητικών έργων.
ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ: Στο Πανεπιστήμιο η διδασκαλία είναι θεμελιώδης παράγων της δημιουργίας, διάδοσης και εμπέδωσης της επιστημονικής γνώσης. Ως εκ τούτου η εξασφάλιση των συνθηκών εκείνων που διευκολύνουν και προάγουν την εκπαιδευτική διαδικασία θα πρέπει να είναι πρωταρχικό μέλημα ενός σύγχρονου Πανεπιστημίου. Στο πλαίσιο αυτό,
- καλύπτουμε τις κτιριακές ανάγκες των Τμημάτων σε αίθουσες διδασκαλίας, τις οποίες και εξοπλίζουμε με σύγχρονα τεχνολογικά συστήματα για υποστήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας,
- αναβαθμίζουμε τα εκπαιδευτικά εργαστήρια με σύγχρονα όργανα και εξειδικευμένο προσωπικό, και
- ενθαρρύνουμε διαδικασίες συνεχούς αναβάθμισης της παρεχόμενης γνώσης στους φοιτητές μας.
ΔΙΟΙΚΗΣΗ: Η σύγχρονη μορφή διοίκησης επιβάλλει τον εκσυγχρονισμό των δομών, και την ένταξή τους σε ένα πλαίσιο αποτελεσματικής λειτουργίας
- με την εισαγωγή νέων τεχνολογιών σε όλα τα επίπεδα διευθέτησης των ακαδημαϊκών υποθέσεων, και
- την υπερκέραση της γραφειοκρατίας με την αυτοματοποίηση της διεκπεραίωσης, η οποία θα μεγιστοποιήσει την αποτελεσματικότητα των υπηρεσιών.
Στο πλαίσιο της αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού των διοικητικών υπηρεσιών:
- θεσμοθετούμε σεμινάρια αναφορικά με τη χρήση των νέων τεχνολογιών και τις αρχές που διέπουν τη σύγχρονη διοίκηση,
- δημιουργούμε υπηρεσία Στατιστικών Μελετών και μονάδα Ποιότητας Ακαδημαϊκών Υπηρεσιών,
- θεωρούμε αυτονόητη την τήρηση αντικειμενικών και αξιοκρατικών κριτηρίων στις διαδικασίες εξέλιξης στη διοικητική ιεραρχία,
- δεσμευόμαστε για την εμπέδωση ενός κλίματος ελευθερίας και συλλογικότητας στο εσωτερικό των επιμέρους διοικητικών μονάδων, από το προσωπικό των οποίων αναμένουμε και τις δικές του προτάσεις για την βελτιστοποίηση της συνολικής λειτουργίας της Διοίκησης του Πανεπιστημίου μας, και
- καθιερώνουμε συνεχή διάλογο με τους συλλόγους των εργαζομένων με στόχο την από κοινού ανάδειξη, καταγραφή, ιεράρχηση και επίλυση των προβλημάτων.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ – ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΑ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΑ: Το Πανεπιστήμιό μας πρέπει να αναπτύξει αποτελεσματικούς μηχανισμούς διαπίστωσης των νέων αναγκών της ακαδημαϊκής κοινότητας και της αγοράς εργασίας. Προωθούμε στρατηγική ανάπτυξης, μέσα από διάλογο με την πανεπιστημιακή κοινότητα, με στόχο την κάλυψη αυτών των αναγκών. Μέρος της στρατηγικής μας είναι
- η δημιουργία και ενίσχυση προγραμμάτων που παρέχουν γνώση για νέες επαγγελματικές μορφές απασχόλησης, και
- η ανάπτυξη διεπιστημονικών ερευνητικών και διδακτικών δραστηριοτήτων που διασφαλίζουν την πληρέστερη κατάρτιση των αποφοίτων μας.
Η δημιουργία της Πολυτεχνικής Σχολής με την ένταξη αρχικά σε αυτήν Τμημάτων του Πανεπιστημίου μας με πολυτεχνικό προσανατολισμό, όπως το Τμήμα Πληροφορικής και το Τμήμα Μηχανικών Επιστήμης Υλικών, αποτελεί βασική προτεραιότητά μας. Στην ίδια επιδίωξη εγγράφεται και η ολοκλήρωση της διαδικασίας ίδρυσης του Νοσηλευτικού Τμήματος του Πανεπιστημίου μας. Παρέχουμε άρτια επιστημονική κατάρτιση στους φοιτητές μας και διεκδικούμε, μέσω αυτής, την κατοχύρωση και προάσπιση των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων.
ΦΟΙΤΗΤΙΚΗ ΜΕΡΙΜΝΑ: Ανεξάρτητα του ύψους της χρηματοδότησής του, μέσω του τακτικού προϋπολογισμού και των Δημοσίων Επενδύσεων, πιστεύουμε ότι το Πανεπιστήμιο πρέπει να διασφαλίσει
- τη φοιτητική μέριμνα με εξορθολογισμό των δαπανών σίτισης και μέτρα που αφορούν τη μετακίνηση των φοιτητών (διαπραγμά¬τευ¬ση του αντιτίμου του φοιτητικού εισιτηρίου, φοιτητική κάρτα απεριο¬ρίστων διαδρομών), και
- τη συγκρότηση υπηρεσίας από υπαλλήλους του Ιδρύματος με αρμοδιότητες αναφορικά με τα άτομα με ειδικές ανάγκες.
Επίσης, στο πλαίσιο των φοιτητικών δραστηριοτήτων ενισχύονται και διευρύνονται οι εθελοντικές ομάδες στους τομείς της Υγείας, του Πολιτισμού και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
ΜΕΡΙΜΝΑ ΓΙΑ ΤΟ ΑΝΘΡΩΠΙΝΟ ΔΥΝΑΜΙΚΟ ΤΟΥ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟΥ ΜΑΣ: Με στόχο να βελτιώσουμε την οικεία μέριμνα για ολόκληρη την πανεπιστημιακή κοινότητα
- επανασχεδιάζουμε, μετά από προτάσεις του Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών, το πειραματικό Νηπιαγωγείο του Πανεπιστημίου,
- προωθούμε τη δημιουργία πειραματικού Δημοτικού Σχολείου, μετά από προτάσεις του Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, στο χώρο του Πανεπιστημίου,
- οργανώνουμε, μετά από προτάσεις της Ιατρικής Σχολής, πρόγραμμα προληπτικής ιατρικής για ολόκληρη την πανεπιστημιακή κοινότητα.
ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΗΣ ΠΕΡΙΟΥΣΙΑΣ: Στον τομέα αυτό επιδίωξή μας είναι:
- να εκσυγχρονισθεί, μετά από ειδική μελέτη και απόφαση της Συγκλήτου, το νομοθετικό πλαίσιο των Κληροδοτημάτων προς όφελος των προπτυχιακών και μεταπτυχιακών φοιτητών,
- να υλοποιηθεί η μελέτη ανάπλασης του ορεινού όγκου του Πανεπι¬στημίου,
- να δημιουργηθεί εκδοτικός οίκος, και
- να αξιοποιηθεί το Συνεδριακό Κέντρο.
Σε μία περίοδο έντονης συρρίκνωσης των δημοσίων πόρων η επιχειρηματολογία μας προς την πλευρά της πολιτείας θα πρέπει να συνδυασθεί με την εξεύρεση τρόπων ελαχιστοποίησης των δαπανών: το Πανεπιστήμιο πρέπει να προσανατολισθεί προς τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και την εφαρμογή της σχετικής νομοθεσίας για την αντιμετώπιση των ενεργειακών αναγκών της πανεπιστημιακής κοινότητας.
ΣΧΕΣΗ ΜΕ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΑ - ΠΟΛΗ: Το Πανεπιστήμιο επιβάλλεται να αναπτύξει ουσιαστικές σχέσεις με την κοινωνία της Ηπείρου. Πιο συγκεκριμένα, πιστεύουμε ότι πρέπει
- να συνεργασθεί με όλους τους θεσμοθετημένους φορείς, να εγκαινιάσει ειλικρινή και συνεχή διάλογο με τις συλλογικές εκφράσεις των εργαζομένων και τον παραγωγικό ιστό της Ηπείρου,
- να συμβάλει στην ανάδειξη της ιστορικής ταυτότητας της πόλης των Ιωαννίνων και της Ηπείρου, και
- να καταστήσει το «Κέντρο Πολιτισμού της Μονής Περιστεράς – Δουρούτης» σημείο αναφοράς και πολιτιστικής αλληλοδιάδρασης.
Το Πανεπιστήμιο οφείλει να δημιουργεί πολιτισμό τόσο στην καθημερινή ανθρώπινη επικοινωνία στους χώρους διδασκαλίας, έρευνας και εργασίας, όσο και με την επιστημονική διασύνδεση του ερευνητικού του δυναμικού με την τοπική κοινωνία. Σε μία κρίσιμη περίοδο για το μέλλον της δημόσιας εκπαίδευσης το Πανεπιστήμιό μας είναι ανάγκη να συνάψει συνεργασίες με πνευματικά ιδρύματα και να διατυπώσει μέσω της Συγκλήτου συγκεκριμένες προτάσεις που θα αναδείξουν νέες μορφές Ηπειρωτικής Ευποιίας.
*** Το όραμά μας για το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων εδράζεται στην απόφασή μας να προωθήσουμε ό,τι θετικό έχει συντελεσθεί στο επίπεδο των ερευνητικών, κτιριακών και υλικοτεχνικών υποδομών, να μεριμνήσουμε για τη διαφύλαξη και καλλιέργεια μιας υγιούς επιστημονικής και συλλογικής αντιμετώπισης των ακαδημαϊκών θεμάτων, και κυρίως να σχεδιάσουμε από κοινού ένα Δημόσιο Πανεπιστήμιο που θα έχει στόχο την έρευνα και την παροχή γνώσης υψηλού επιπέδου και θα ανταποκρίνεται στα νέα επιστημονικά δεδομένα και κοινωνικά αιτήματα. Η διαμόρφωση ενός πλαισίου ειλικρινούς ακαδημαϊκού διαλόγου με τα μέλη ΔΕΠ, τους προπτυχιακούς και μεταπτυχιακούς φοιτητές, τους διοικητικούς υπαλλήλους, τους εργαζόμενους και τους ερευνητές προϋποθέτει την ετοιμότητά μας να αναγνωρίσουμε ότι η σύνθεση προκύπτει από τη σύντηξη των οριζόντων της διαφορετικότητας και μόνον μέσα από αυτό το πρίσμα είναι δυνατόν να λειτουργήσει το Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Η οικονομική κρίση θα πρέπει να γίνει αφετηρία για αναστοχασμό, αναλογισμό και επαναπροσδιορισμό των κριτηρίων με τα οποία θα καθορίσουμε τις πράξεις μας.
